سینی کابل

نحوه نصب سینی کابل

نحوه نصب سینی کابل

سینی کابل یا cable tray (پی وی سی یا فلزی گالوانیزه) در تأسیسات الکتریکی کاربرد دارد. از این ابزار در جهت انتقال، محافظت، زیبایی و مرتب بودن کابل کشی‌های بسیار زیاد و هچنین جهت نصب انواع مهتابی در زیر آن‌ها در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. کابل‌ها باید در تمام طول مسیر از درون سینی کابل عبور کنند که این شامل حرکت‌های عمودی نیز می‌شود. سینی کابل ها بیشتر از فلز آهن با روکش گالوانیزه مورد مصرف قرار می گیرند ولی از جنس استیل و آهن رنگ شده و حتی از جنس پلاستیک نیز ساخته می شود.

از سینی کابل بیشتر در کارخانجات و مراکز صنعتی استفاده می شود. در این حالت از سینی های فلزی با لعاب گالوانیزه استفاده می شود .به این صورت که پایه های کانال سینی مشبک به وسیله پیچ ومهره در داخل دیوار و روی ستون های سقف کارگاه نصب می شود و کابل ها روی ان قرار می گیرند سپس به تناسب هر دستگاه یک کابل از روی سینی به طرف پایین کشیده می شود قابل ذکر است جهت گردش هوا در داخل سینی کابل و حفظ دمای مطلوب، سینی کابل ها پانچ می شوند.

سینی های کابل بصورت مشبک و غیر مشبک با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی طراحی و ساخته می شوند، بطوریکه کمترین مقدار ضایعات ورق و بیشتربن استحکام تحمل بار و دوام کافی در شرایط مختلف آب و هوایی را دارا باشد.

مزایای استفاده از سینی کابل

در سیستم‌ها یا مکان‌هایی که نیاز به کابل‌کشی دارند، سینی کابل معمولا اولین و بهترین گزینه برای متخصصین برق است، چرا که هم برای تحمل وزن کابل مناسب است و هم برای نظم دادن به آن‌ها. استفاده از سینی کابل در مقایسه با روش‌های قدیمی سیم‌‌کشی، مزایای بسیاری دارد؛ هم مقرون به صرفه است، هم مطمئن و همچنین نصب آن بسیار سریع و آسان است.

همین طور سینی کابل برای برنامه‌ریزی پروژه‌هایی که در طی زمان نیاز‌های متغیری دارند، گزینه‌ای بسیار مناسب به شمار می‌آید. همانطور که نیاز‌های پروژه در طول زمان تغییر می‌کند، می‌توان کابل به سینی اضافه و یا کم کرد. مطمئنا خیلی آسان‌تر است که کابل‌های جدید را داخل سینی کابل قرار داد، تا اینکه کل کابل‌های سیم‌کشی تو‌کار را از داخل لوله‌های تو-کار درآورده و با کابل‌های جدید جایگزین کرد.

مزیت دیگر سینی کابل، سهولت در استفاده از آن‌هاست، و چون با اتصالات بسیاری ساده به هم متصل می‌شوند، نصب آن‌ها در محل اجرای پروژه بسیاری آسان خواهد بود.

مشخصات و کاربردهای سینی کابل

  • غیر قابل اشتعال بودن قطعات
  • ساخت و تولید مطابق با استاندارد های بین‌المللی و استاندارد اروپا
  • سینی کابل و نردبان کابل با ورق استیل مقاوم در برابر بخار های اسیدی و سایر مواد شیمیایی
  • دارای لبه های صاف و عدم صدمه به کابل می شود.
  • مقاوم در برابر ضربه
  • ایده‌آل برای مناطق آب و هوایی مرطوب
  • دارای عمر بسیار بالا
  • سایز های متنوع
  • تحمل وزن بالا مناسب برای استفاده در سیستمهای تاسیسات برق می باشد.

اندازه های مختلف سینی کابل

جهت حفاظت از کابل های برق ، محاسبات و انتخاب بهترین مسیر برای کابل کشی، تعمیرات احتمالی ، دوام بیشتر کابل ها و... در سیستم های انتقال انرژی از تجهیزی نظیر سینی کابل استفاده می شود. این تجهیز برحسب نیاز از ورق های با ضخامت کمتر از 1میلیمتر، 1، 1.25، 1.5، 1.75، 2، 2.5 میلی متر و با طول استاندارد 2 و 3 متری ساخته می شوند.سینی ها به طور معمول با عرض 50، 100، 150، 200، 250، 300، 400، 500، 600، 700 و 800 میلیمتر و تا یک متر ساخته می شود.دیواره کناری این محصول به طور معمول دارای لبه های به ارتفاع 40 ، 50 میلیمتربرای افزایش مقاومت و تحمل بار می باشند انتخاب دقیق و بهینه ابعاد ، تعداد خم های کناری ، ارتفاع لبه ها و ضخامت ورق مورد استفاده درجهت رسیدن به حداکثر کارایی و حداقل قیمت تمام شده ، بسیار مهم می باشد. نوع پوشش سینی کابل نیز از موارد مهم انتخابی توسط مشتریان می باشد که باید مورد محاسبه دقیق میزان رطوبت منطقه قرارگیری واقع شود، در صورتی که قرار است این تجهیز در نقاط دارای رطوبت بالا نصب گردد ، می بایست پوشش آن از نوع گالوانیزه گرم و در صورتی که در نقاط دارای رطوبت معمولی و عدم در معرض بودن پاشش آب قرار می گیرد ، از پوشش گالوانیزه سرد استفاده شود.

نحوه نصب سینی کابل

از سینی کابل می توان در سطح زمین و در زیر سقف ها استفاده کرد که البته باید با فاصله مناسبی از یکدیگر استفاده شوند که عموما در سطح زمین به فاصله 10 تا 15 سانتی متر و در زیر سقف با فاصله 30 سانتی متر می باشند.

از سینی کابل می توان به صورت عمودی و یا افقی استفاده کرد، کابل ها باید در روی سینی کابل به طوری گذاشته و کشیده شوند که در کنار هم قرار بگیرند و مسیر حرکت آنها مشخص باشد.

معرفی قطعات و چگونگی نصب سینی کابل

امروزه به جای استفاده از لوله های فولادی از سینی کابل برای هدایت سیم ها و کابل های برق استفاده می شود. بیشتر سینی کابل ها از نوع پانچ دار می باشند که وجود این پانچ ها می تواند سبب رد و بدل شدن حرارت و خنک شدن کابل ها شود.

ساپورت، سه راهی، چهارراهی، زانوهای متحرک، درب های تبدیل راست و چپ و خیلی از موارد دیگر جزء قطعات سینی های کابل می باشند.

از این قطعات جانبی برای بهبود و ارتقای شکل ظاهری و مرتب کردن کابل کشی های موجود در ساختمان ها استفاده می شود. همچنین این وسیله نوعی محافظ برای کابل های برق می باشد که برای زیر مهتابی و لامپ های متصل به هم نیز استفاده می گردد.

 

محیط های مناسب نصب

از سینی کابل می توان در صنایع گوناگونی مانند نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع فولاد و ساختمان، فرودگاهی، مراکز تجاری و … استفاده کرد. برای نصب سینی کابل از انواع سینی های کابل شامل سینی کابل گالوانیزه، استاتیک و نوع آبکاری گرم می توان استفاده کرد که هر کدام شرایط و ویژگی های مخصوص به خود دارند و برای مکان های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور مثال از سینی کابل گالوانیزه برای نصب سینی کابل سوله ها و پارکینگ ها استفاده می شود و از نوع استاتیک به علت مقاومت در برابر رطوبت و اشعه های ماورا بنفش در مکان های خاص استفاده می شود. همچنین از نوع آبکاری گرم برای نصب سینی کابل محیط هایی که مرطوب می باشند و یا محیط های اسیدی استفاده می شود.

فاصله کابل ها از هم باید حدود دو سانتی متر باشد و با بست هایی از هم جدا باشند تا اگر نقص و مشکلی پیش آمد سریعا مشکل حل شود.

برای نصب سینی کابل ها اکثرا از روش نصب به دیوار و یا سقف استفاده می شود، البته در برخی شرایط از سینی کابل در زیر زمین استفاده می شود. سینی کابل را باید با توجه به نوع استفاده و تعداد کابل ها، وزن و شرایط آب و هوایی و گرمایی که کابل ها تولید می کنند انتخاب کرد.

در هنگام نصب سینی کابل باید به فضای موجود توجه کنیم تا روش درستی را در پی بگیریم، سینی کابل ها را باید با استفاده از رابط های قوی به یکدیگر متصل کرد و در مواردی که نیاز است کابل ها خم شوند باید از زانوهای سینی کابل استفاده کرد تا در مسیر حرکت کابل ها نقصی رخ ندهد.

نخستین روش نصب سینی کابل به وسیله استفاده از پایه های دیواری می باشد، در این روش باید پایه های دیواری متناسب با سینی کابل انتخاب کرد و توسط وسایل محکمی به دیوار متصل شوند.

در مرحله بعد باید سینی کابل را با پیچ و مهره به صورت سفت به این پایه دیواری محکم کرد، این روش برای وقتی مناسب است که قرار است سینی کابل از کنار دیوار عبور کند و در زمانی که قرار است از میان دیوار عبور کند باید از روش دیگری استفاده کرد که استفاده از پایه های آویزان سقفی می باشد که آنها را به سقف متصل می کنند و سینی کابل را به آن نصب می کنند.

نکات نصب سینی کابل

  • باید فراموشمان نشود که در قسمت هایی که نیاز به خمیدگی کابل ها می باشد باید از زانوهای سینی کابل و یا سه راهی و چهار راهی های سینی کابل استفاده کرد.
  • می توان کمترین مسافت بین سینی ها را 40 سانتی متر در نظر گرفت که به وزن، تعداد و سایز سینی کابل مربوط می باشد.
  • در صورتی که خواستیم از سینی کابل های معلق و آویزان به سقف استفاده کنیم باید سقفی را برای نصب انتخاب کنیم که تحمل وزن سینی را داشته باشد و یا به عبارتی سقف محکم باشد.

به طور مثال سقف های کاذب و سقف های گچی این توانایی را برای تحمل وزن سینی کابل ندارند.

چگونه سینی کابل مناسب با پروژه خود را انتخاب نماییم ؟

1- طراحی سینی کابل براساس نوع و تعداد سیم و کابل های درون آن

طبیعتا نوع و تعداد سیم و کابلهای درون سینی  و سطح مقطع آنها نقش مهمی در انتخاب عرض این محصول دارد.

اگر از کابلهای قدرت یا فرمان با سطح مقطع بالا استفاده می کنیم ،باید عرض بیشتری را برای قرارگیری آنها در نظر بگیریم ،همچنین می بایست فضایی را معادل با 10 تا 20 درصد جمع سطح مقطع کابلها برای اهداف توسعه ای آینده یا تغییرات احتمالی در نظر بگیریم .

درصورتی که به صورت همزمان از کابلهای شبکه نیز به همراه کابلهای قدرت یا فرمان در درون سینی کابل استفاده شود ،جهت جلوگیری از نویزهای احتمالی و اثرات منفی برروی یکدیگر می بایست از دیواره جداکننده سینی کابل یا divider در درون آن استفاده گردد.

2- شرایط محیطی محل نصب سینی کابل : آیا کابل در معرض شرایط هواشناسی با رطوبت بالا و یا در داخل ساختمان قرار می گیرد؟

شرایط محیطی محل نصب یا به عبارتی محل قرارگیری این سیستم ،نقش تعیین کننده ای در انتخاب جنس و نوع روکش آن بازی می کند.

به طور مثال در صورتی که قرار باشد این مجموعه در نقاط دارای رطوبت بالا نصب گردد ، بهتر است از روکش گالوانیزه گرم عمقی برای آن استفاده گردد.

و یا اگر قرار است در درون طبقات ساختمان یا پارکینگ نصب گردد و رطوبت چندان بالایی به این نقاط نمی رسد ،از روکش گالوانیزه  سرد ( محصول ساخته شده از ورق گالوانیزه سرد کارخانه ای ) استفاده گردد.

3- حساسیت به خوردگی سینی کابل نسبت به مواد شیمیایی و خورنده

درپاره ای از موارد خوردگی می تواند باعث از بین رفتن سریع این محصول و کاهش عمر متوسط این تجهیز گردد و حساسیت به خوردگی باید مورد بررسی یشتری قرار گیرد. در بسیاری از محیط های صنعتی من جمله سایت های پتروشیمی و سایر محیط های صنعتی آلاینده ، بخار اسیدی ناشی از تولیدات می تواند باعث خوردگی و ازبین رفتن گردد.

لذا با توجه به میزان فاصله از منشإ این آلاینده ها بهتر است در مواردی که فاصله از بخارات نسبتا زیاد است از روکش گالوانیزه گرم و در مواردی که فاصله کم است از ورق استیل 304 و یا 306 استفاده گردد که دوام بالاتری در برابر خوردگی شیمیایی دارند.

4 - محاسبه وزن کابل نصب شده در درون سینی کابل (سیستم محافظ سیم و کابل)

وزن کابل های نصب شده در درون مجموعه ، فاکتور مهمی در انتخاب ضخامت این محصول می باشد. هر چقدر وزن بیشتری را متحمل شود ،می بایست ضخامت بیشتری را برای آن در نظر گرفت .

چگونگی انتخاب ضخامت معمولا با نرم افزارهای مهندسی و بارگذاری امکان پذیر می باشد ،اما در عمل معمولا مقادیر ضخامت را با استفاده از تجارب مهندسی و آزمون های قبلی انتخاب می نمایند.

در پروژه های کشور ما به دلیل عدم توجه به محاسبات مهندسی و اطلاعات کافی مورد نیاز، ضخامت ورق را معمولا بسیار بیشتر از اندازه مورد نیاز در نظر میگیرند که این باعث اتلاف بودجه و بالاتر رفتن هزینه های ساخت و ساز و عدم نیاز واقعی به این مقدار ضخامت خواهد بود .

در صورتی که با انتخاب سیستم ساپورت ( نگهدارنده ) مناسب می توانیم ضخامت کمتری را برای این تجهیز انتخاب نماییم ،زیرا ماهیت این تجهیز ، مدیریت  کابلها و حفاظت از سیستم کابل کشی برق در برابر ضربات احتمالی بوده و ضخامت بالای آن ارزش افزوده اضافه ای برای ما ایجاد نمی نماید.

5 -محاسبه و درنظرگرفتن شعاع خمش کابل ها در درون سینی کابل

شعاع خمش کابلها  عامل مهمی در تصمیم گیری نوع اتصالات سینی کابل در مسیرهای انشعابی و یا گوشه های مسیر نصب می باشد.

به طور مثال در صورتی که کابلهای ما از نوع سطح مقطع بالا و یا کابلهای خشک باشند ، انعطاف کمتری در زوایای 90 درجه گوشه انبارها و یا سوله های صنعتی نصب خواهند داشت .

لذا بهتر است در این گونه موارد از زانویی 135 درجه ( یا همان زانویی 45 درجه )  به جای زانویی 90 درجه استفاده گردد که در این صورت آسیب کمتری به سیم وکابلهای ما وارد خواهد شد.

6- درنظر گرفتن فضای مناسب کابل برروی سینی ها در طول مسیر سینی کشی برق

نحوه قرارگیری کابلها در درون ​این سیستم و در کنار یکدیگرحائذ اهمیت می باشد ، به طوریکه در هنگام طراحی اندازه دهانه ،  باید فضایی را برای قرارگیری مناسب آنها درکنار یکدیگر و بستن آنها توسط بست کمربندی بر روی پانچها در نظر گرفت .

نباید کابلها را در کنار هم فشرده کرد ،تا ضمن جلوگیری از ایجاد نویز و اثرات منفی بر یکدیگر ، دسترسی و انشعاب گیری از آنها نیز راحتتر گردد.همچنین کابلهای قدرت به فضای بیشتری جهت خنک شدن نیاز دارند.

7 - سهولت نصب  انواع سینی های کابل در صنعت و ساختمان

یکی از مواردی که در هنگام طراحی و انتخاب باید در نظر گرفت ، سهولت نصب این سیستم محافظ سیم و کابل می باشد.

در بعضی موارد استفاده از شاخه های 2 متری مناسب بوده و در برخی دیگر شاخه های با طول 3 متر می تواند سرعت بیشتری را به فرآیند نصب و راه اندازی القا کند.

به عنوان مثال در صورتیکه قرار است کابلهای ما در مجتمع های مسکونی با ارتفاع سقف کوتاه نصب گردند ، استفاده از شاخه های 2 متری مناسب است ، اما در صورتیکه قرار است در سوله های صنعتی با طول زیاد نصب گردد ، شاخه های 3متری می توان سرعت نصب را به مراتب بالاتر برد.

تعداد بهینه ساپورت (سیستم نگهدارنده ) و نوع آن نیز می تواند باعث سهولت در نصب و راه اندازی گردد.

8 - بسط پذیری:  آیا می توان شاخه های سینی کابل ​رابه راحتی به هم اضافه کرد؟

در صورتیکه در پروژه ای که در حال ساخت هستیم ، امکان توسعه و ساخت فضای جدید و اضافه نمودن آن به فضای قبلی وجود دارد ، باید برای اجرای فاز برق آن تصمیم گیری نمود و سینی ها را طوری طراحی کرد که امکان ادامه و توسعه برای آن در طراحی های آتی وجود داشته باشد .

9 - مقدار گرمای تولید شده توسط کابل ها درون سینی کابل :

مقدار گرمای تولید شده توسط کابلها را باید در هنگام طراحی در نظر گرفت.درصورتی که کابلهای ما از نوع قدرت و با میزان جریان عبوری بالا بوده و گرمای زیادی تولید می کنند ، باید به جای استفاده از این سیستم از نردبان کابل استفاده نمود .

درصورتی که گرمای ایجاد شده توسط کابلها در حد متوسط باشد می توان از cable tray پانچ شده با مقادیر بیشتر پانچ استفاده نمود که امکان خنک شدن بیشتر را به کابلها می دهد.

فروش سينی كابل

شرکت آریا صنعت ایرانیان با در اختیار داشتن پرسنل متخصص و مجرب در زمینه خدمات مهندسی و تأمين كالاي مورد نياز صنايع نفت، گاز و پتروشيمي و کاخانجات تولیدی در راستای قطعات و تجهیزات مربوط به تجهیزات برق ساختمان و اتوماسیون صنعتی فعالیت خود را از سال 1390 با قرار گرفتن در لیست تامین کنندگان واحدهای صنعتی به صورت رسمی آغاز نموده است. این مجموعه مفتخر است که توانسته با همکاری مستقیم شرکتهای تولیدی داخلی و خارجی و حذف واسطه تجهیزات و قطعات مربوط به این صنف را تامین نماید. در این راستا فروش انواع کنتاکتور در برنامه کاری خود قرار داده است که از آن جمله می توان به فروش سینی کابل اشاره نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت قیمت فروش سینی کابل میتوانید با کارشناسان آریا صنعت ایرانیان در ارتباط باشید.

نصب سینی کابل ، فروش و نصب سینی کابل ، نمایندگی نصب سینی کابل ، نصب سینی کابل گالوانیزه ، قیمت سینی کابل ، محاسبات سینی کابل ، اتصالات سینی کابل ، نصب سینی کابل در تبریز ، قیمت نصب سینی کابل ، قیمت سینی کابل تبریز ، قطعات سینی کابل ، شرایط نصب سینی کابل ، نحوه نصب سینی کابل ، شرایط محیطی نصب سینی کابل ، سینی کابل